Praktikum: Programmierpraktikum Shader-Only Rendering - Details

Praktikum: Programmierpraktikum Shader-Only Rendering - Details

Sie sind nicht in Stud.IP angemeldet.

Allgemeine Informationen

Veranstaltungsname Praktikum: Programmierpraktikum Shader-Only Rendering
Untertitel
Veranstaltungsnummer 6.660
Semester WiSe 2019/20
Aktuelle Anzahl der Teilnehmenden 14
erwartete Teilnehmendenanzahl 14
Heimat-Einrichtung Institut für Informatik
Veranstaltungstyp Praktikum in der Kategorie Offizielle Lehrveranstaltungen
Erster Termin Freitag, 04.10.2019 10:00 - 17:00, Ort: (93/E11 CIP)
Art/Form
Voraussetzungen Erfolgreiche Teilnahme (Erwerb der Klausurzulassung) an INF-CG (in beliebigem Semester)
SWS 4,00
Sprache Englisch/(Deutsch)
ECTS-Punkte 6,00

Räume und Zeiten

(93/E11 CIP)
Freitag, 04.10.2019, Montag, 07.10.2019 - Freitag, 11.10.2019, Montag, 14.10.2019 - Freitag, 18.10.2019, Montag, 21.10.2019 - Freitag, 25.10.2019 10:00 - 17:00
93/E31
Freitag, 25.10.2019 10:00 - 16:00

Modulzuordnungen

Kommentar/Beschreibung

Time frame: 04.10.2019-25.10.2019

In this practical course we will focus on rendering of 3D scenes using only massively parallel fragment shaders. We bypass the standard rasterization pipeline, don't work with vertices, triangles, and meshes, but learn techniques to perform the entire rendering process for an individual pixel in a shader - which efficiently runs in parallel for thousands of screen pixels.

While this way of rendering puts some limitations on what kind of 3D scenes can be handled, it opens up a lot of interesting opportunities that would be next to impossible to realize efficiently using the standard triangle-rasterization pipeline. This includes infinite worlds, realtime indirect lighting, soft shadows, morphing, smooth animations, reflection and refraction, and many more.

We will work in small groups, all given the same overall task and goal description. As the task will be formulated openly, with various optional and alternative components, it leaves a lot of room for (and asks for) creativity, so that very different and individual outcomes will result from each group. At the end, each group will present their result and explain their employed techniques to the other groups.

Anmeldemodus

Die Auswahl der Teilnehmenden wird nach der Eintragung manuell vorgenommen.

Nutzer/-innen, die sich für diese Veranstaltung eintragen möchten, erhalten nähere Hinweise und können sich dann noch gegen eine Teilnahme entscheiden.